"Nový přístup k národní literatuře tvoří protiváhu romantizujícím verzím Kytice a Máje," tvrdí tvůrci, kteří svou Babičku natočili s amatérskými herci v duchu klasického díla Františka Čápa z roku 1942, tedy černobíle.
"Skryje to mnohé vady, ale i tak očekáváme výtky kunsthistoriků nad opomenutými zásuvkami či projíždějícími lyžaři," přiznávají před premiérou plánovanou na letošní podzim. Hrubý střih filmu však již existuje a vskutku zásadně přepisuje dějiny českého písemnictví.
V zámku a podzámčí
Babička, v knize čiperná šikulka, se ve filmu blíží výrobci katastrof Mr. Beanovi. Za vnoučaty se stěhuje s trakařem, cestou vyděsí exhibicionistu a na Staré bělidlo, kde se myjí v potoce a suchý záchod mají na dvoře, už dorazí pod plachetkou jiná osoba.
Srká, říhá, celou kachnu spořádá, takže otec Pankl i host, pan myslivec, zůstanou o suchém chlebu s hořčicí a hladové děti tajně obírají kosti pro bláznivou Viktorku.
Babička má v kufru "svaté", leč nahaté obrázky a prak, učí děti krást zámecké slípky, neboť "dobrá hospodyňka pro pírko i přes plot skočí", ochutnává kočky a veverky, zatímco paní kněžna se rýpe v kaviáru, a Viktorku krmí jako divé zvíře.
Babička, nebo Cimrman?Jestliže celý film připomíná humorem cimrmanovskou mystifikaci, pak babiččin přístup k vrchnosti si podává ruku s rebelstvím samého Járy Cimrmana. |
"Tak tomu bylo," vzpomíná nad rukopisem Němcová, leč její nakladatel zuří: "Koho zajímá pravda? My tu děláme velkou národní literaturu, nemám jen vás, musím ještě za Nerudou, tak to přepište" – a diktuje jinou verzi.
Jestliže celý film připomíná humorem cimrmanovskou mystifikaci, pak babiččin přístup k vrchnosti si podává ruku s rebelstvím samého Járy Cimrmana.
Když je kněžna zaskočí při sběru jahod na panském, stařenka jí podlézavě nabízí košíček a na vnuččin údiv – My to trhali pro kněžnu? – odpoví – A co sis myslela, Barunko?! Ovšem pak jahody roztřídí na dvě hromádky – menší pro zámek, větší pro podzámčí, než navštíví kněžniny komnaty, kde právě "usilovně pracuje" ruský balet.
"Materiál jsme dali k posouzení distribuční firmě a jednáme s televizemi o upoutávkách," říká producent Martin Procházka. Ukázky parodie, na níž zdarma pracovalo na sto padesát lidí, už nyní baví na internetu. "Vybudovali jsme Národní divadlo na filmovém poli – a v době krize," smějí se autoři Babičky.